Wilmsparkweg 98

1071 Hm Amsterdam

 

t +31 (0)6 537 00 314

info@roydescheemaker.nl

Interior designer
In gesprek

Roy oogt jong en jongensachtig. Toch zit hij al bijna 35 jaar in het vak.

Klanten ‘coachen’ en samen op zoek naar hún persoonlijke stijl, dat is de kern.

Roy’s jonge jaren

Het tekenen en ontwerpen zit ‘m in het bloed. Van jongs af aan heeft hij altijd een potlood en een schetsboek bij de hand. Steevast is hij aan het tekenen, en is hij bezig met creëren. Eigenwijs als hij is besluit hij als zeventienjarige VWO’er om toelatingsexamen te doen op de Rietveld Academie in Amsterdam. Getalenteerd maar te jong, krijgt hij te horen.

Maar zijn tijd komt vanzelf. In zijn dienstperiode krijgt hij de kans om zich te ontwikkelen in technisch tekenen. Daarna houdt niks hem meer tegen. Hij wordt toegelaten op de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht (HKU), waar hij in het tweede jaar mag instromen. Al tijdens zijn opleiding maakt hij furore met een project dat hij mag doen voor het legendarische mode duo Puck & Hans. Zij staan bekend om hun hippe en tikje excentrieke stijl. Roy ontwerpt een succesvol, volledig nieuw interieur voor eerste winkel in Den Haag. Hiermee legt hij de basis voor zijn carrière als vormgever. Van Puck & Hans leert hij dat lef en karakter je tot grote hoogte kunnen brengen.

Interieur winkel Puck & Hans (1986)

De Pallone - italiaans voor ballon – futuristisch en lichtvoetig

Tijdens zijn studie ontworpen door Roy en nog steeds hét icoon van Leolux. Het is de perfecte blikvanger voor eigenzinnige interieurs.

Vliegende start als meubelontwerper

Kort na zijn studie breekt Roy snel door als meubelontwerper. In het destijds revolutionaire Huis van de Toekomst (1989) van futuroloog Chriet Titulaer, mag hij het interieur doen en past hij louter prototypes toe, waaronder een soort ‘zitbal’. De ‘zitbal’ ziet er futuristisch en lichtvoetig uit. Meubeldesigner Leolux, hoofdsponsor van het huis, ziet toekomst in het ontwerp en neemt hem nog dat jaar in productie onder de naam Pallone, Italiaans voor ballon. Het blijkt een enorm succes. De stoel groeit uit tot hét icoon van Leolux en wint vele prijzen, waaronder die van ‘Beste Nederlandse Meubelontwerp’. De stoel is nog steeds in productie en er zijn er wereldwijd vele tienduizenden van geleverd.

De Penthouse, Amsterdam

Bovenop het voormalig AUTOPON-gebouw aan het Vondelpark vind je dit penthouse met spectaculair uitzicht over de hele stad.

Ontwerpen doe je samen

‘Ontwerpen is een soort pingpongen, waarmee je samen tot the next level komt’

Vormgeving, vrijheid & vertrouwen

Roy realiseert zich dat hij op het gebied van meubeldesign dan al het hoogst haalbare heeft bereikt. Hij besluit zich daarom te gaan richten op interieur designer waarbij totale vormgeving centraal staat. Een vormgeving waarbij design, kunst en styling hand in hand gaan en in balans zijn. dat is wat hij nu nog steeds – met heel veel plezier – doet. Vanuit zijn eigen ontwerpstudio, gevestigd in zijn huis in hartje Amsterdam of vanuit zijn ‘casita’ op Mallorca ontwerpt hij voor projecten in binnen- en buitenland.

Want hoewel hij graag in Nederland werkt, voelt hij zich ook over de grens op zijn gemak. Zijn werkgebied heeft zich inmiddels uitgestrekt tot locaties die tot ieders verbeelding spreken zoals Mallorca, Locarno, Kaapstad, Johannesburg en zelfs Panama City.  De projecten verschillen enorm van elkaar. Van prachtige residential projecten tot retail-designs voor alle Skins Cosmetic boutiques wereldwijd. Maar één ding hebben ze gemeen: Samen met de klant bepaal je het einddoel!

Wat voor Roy in de loop van de tijd steeds belangrijker is geworden, is het kunnen werken in vrijheid. Los van een vaste werkplek. Los van collega’s. In vrijheid kan hij zijn ideeën nu in feite overal laten ontstaan. Wel zoekt hij altijd per uitvoering de samenwerking met een team van ervaren maar ook steeds vernieuwende vakmensen, waaronder projectmanagers, 3D-illustrators en interieurbouwers.

‘Het gaat om ideeën, en ideeën… ontstaan in vrijheid’

Die samenwerking zoekt Roy ook met zijn opdrachtgevers. En waar het voor hem dan vooral ook om draait is om vertrouwen. Vertrouwen is de basis van hoe ver je komt als team. Ontwerpen ziet hij dan als een soort pingpongen, waarmee je samen tot the next level komt. En dat kan volgens Roy alleen als je een klik hebt met je opdrachtgever: en daarvoor is vertrouwen een must.

‘Ontwerpen is een soort pingpongen, waarmee je samen tot the next level komt’

Coaching

Roy ‘coacht’ zijn klanten, waarbij zij samen op zoek gaan naar hún persoonlijke stijl die hij vervolgens vertaalt naar eigentijds wonen of werken. Hij legt in principe niks op. Hij wil de klant meenemen naar hún einddoel, een doel dat nog niet bekend is en dat ze samen met hem gaan ontdekken. Hoe hij dat doet is bij iedereen weer anders.

Roy gelooft niet dat je als ontwerper een soort handschrift moet ontwikkelen. Roy probeert juist vanuit zijn klant op dát moment te kijken en brengt vervolgens zijn creatieve- en vaktechnische kennis in. Hij probeert te doorgronden wat de opdrachtgever eigenlijk zou willen. En bij renovaties luistert hij niet alleen naar de opdrachtgever, maar kijkt hij ook naar het pand: dat wil hij graag een stukje karakter teruggeven van wat het in de loop van de tijd is kwijtgeraakt.